Iværksættervejledning


Som iværksætter kan Nordfyn Erhverv tilbyde dig gratis, individuel vejledning og sparring. Vi har stor erfaring med iværksættervejledning, og vores konsulenter tager hellere end gerne et møde eller flere for at hjælpe dig godt på vej som selvstændig.


Vi vil arbejde med at

•    præcisere din forretningsidé

•    beskrive dit forretningsområde
•    beskrive din branche
•    beskrive dine ydelser
•    beskrive dine kunder
•    klarlægge dit koncepts bæredygtighed


Vi vil også kigge på dine kvalifikationer og afklare dine personlige kompetencer.


Kontakt os på tlf. 63 88 20 30 eller e-mail: Denne emailadresse er beskyttet mod programmer som samler emailadresser. Du skal aktivere javascript for at kunne se adressen.






Gode råd til iværksættere



Vil du være din egen chef? Gode råd fra iværksætterne Tina og Michael fra Kools, som designer og sælger børnetøj:


- Lav et godt forarbejde og få især lagt en ordentlig forretningsplan. Tina og Michael anbefaler startvækst.dk som et godt sted at starte. Her kan du blandt andet downloade en skabelon til en udførlig forretningsplan.


- Få familien med. En tilværelse som iværksætter kræver meget tid, så det er vigtigt, at man er enig med sin familie om det.


- Vær ikke bange for at bruge dit netværk og brug det flittigt. Hjælpen kan komme fra de mest uventede kanter, og nogen ligger måske inde med viden, som du ikke forventede.


- Få andre til at kigge på din ide/koncept. Alene kan man hurtigt overbevise sig selv om, at ideen er fantastisk eller elendig, så få andre besyv med.


- Tænk fremad. Sørg for hele tiden at videreudvikle ideen og hav nogle planer for fremtiden. Her er iværksætterugen i uge 46 rigtig god, fordi foredragene kan give dig en masse indspark og nye ideer.






Husk også at overveje



•    Du skal have en aktiv og realistisk forretningsplan, som du arbejder efter og justerer, når situationen kræver det.

•    Du skal kende dine styrker og svagheder og være klar til at søge hjælp og rådgivning, der hvor du har behov for det. Snak bl.a. med erfarne iværksættere.

•    Hav din første kunde inden start.


•    Start småt, men tænk stort - og vær klar til at ekspandere.


•    Find et pengeinstitut, der har erfaring med virksomheder af din type og som derfor forstår dig og din forretning - snak med flere pengeinstitutter og undersøg de forskellige muligheder og vilkår.

•    Vælg en revisor, der har erfaring med samme virksomhedstype som din - brug revisoren aktivt til sparring og rådgivning.


•    Du skal have opbakning fra din nære familie.


Kilde: Vækstfonden





Der er penge at spare med lidt sund fornuft


Mange iværksættere vil gerne fra starten af signalere, at de er professionelle med dertilhørende artikler og genstande, men det kan gå hen og blive en dyr fornøjelse, hvis man ikke passer på.


Du kan spare ved…


ikke at bruge penge på alt for dyre kontorartikler, der alligevel i sidste ende ikke giver penge i kassen.


ikke at indrette dit kontor alt for overdådigt, hvis det ikke er strengt nødvendigt med et meget formelt kontor.


ikke at investere i en alt for dyr bil, hvis du kan nøjes med mindre og den kun skal bruges til daglig transport.


ikke at investere i en alt for smart og dyr hjemmeside med mange funktioner, men i stedet starte med en, der er mere simpel.


ikke at anvende alt for mange dyre konsulenter – der ofte er overflødige – hvis du kan klare problemet selv. Henvend dig i stedet til det lokale erhvervscenter, hvor rådgivning er gratis.


ikke at lade dig lokke af diverse spekulanter, der lover langt mere, end de kan holde.


ikke at lade vennerne diktere dine planer for fremtiden. Du er den, der kender dine ønsker og behov bedst, og selvom vennerne er velmenende, kan de føre dig på afveje.


ikke at tage din markedsstrategi for givet og se den som enestående. Brug i stedet tid på at analysere alle aspekter ved dit marked og udarbejd en realistisk strategi for din virksomhed.


ikke at undervurdere konkurrencesituationen på markedet, men i stedet lave en grundig undersøgelse af konkurrenter og deres position.


ikke at have en blind tro på, at kvaliteten af virksomhedens produkter automatisk gør dem til markedsvindere, men i stedet sikre, at virksomheden har en god og solid markedsstrategi. Brug tid på at finde ud af, hvem de egentlige kunder til produkterne er og hvordan de skal nå ud til kunderne.


Kilde: Erhvervsbladet 2010